سیستم تعلیق خودرو چیست؟

قبل از پرداختن به بوش طبق باید بدانیم که سیستم تعلیق یا همان سیستم فنربندی خودرو شامل قطعات و مواردی همچون چرخ‌های خودرو، کمک فنرها، فنرها و ستون‌های نگهدارنده خودرو است. وظیفه بوش طبق این است که ارتباط بین خودرو و جاده را به‌طور مناسب و بهینه حفظ و کنترل کند.

خودرویی را فرض کنید که بدون سیستم تعلیق یعنی سیستم کمک فنرها و فنرها، به‌طور مستقیم از طریق چرخ‌ها با جاده در ارتباط است. حتی فکرش نیز برای سواری آزاردهنده است. فکر کنید که چنین خودرویی چه قدر ارتعاشات، لرزش و ضربه‌های ناگهانی را به سرنشینان در هنگام سواری وارد خواهد کرد. احتمالاً یک خودرو بدون سیستم تعلیق یا با سیستم تعلیق نامناسب و خراب شما را با دست‌اندازها و خرابی‌های جاده‌ها آشنا خواهد کرد. چنین خودرویی در مسیرهای بسیار کوتاه نیز غیرقابل تحمل خواهد بود، چه برسد به این‌که تصمیم گرفته باشید مسیری را در جاده‌های طولانی سفر کنید.

بوش چیست؟

در قسمت‌های مختلفی از خودرو نام بوش را خواهید شنید. بوش‌ها در قسمت‌های مختلف خودرو از وظایف و انواع مختلفی برخوردار هستند. برای مثال نوعی بوش در سیلندر استفاده می‌شود که با بوش موجود در سیستم تعلیق خودرو که به نام بوش طبق نیز شناخته می‌شود، هم از لحاظ کارکردی هم از لحاظ ظاهر فنی با هم تفاوت دارند یا بوش اکسل خودرو که در قسمت عقبی خودرو وظیفه‌ای مشابه بوش طبق دارد.

بوش در سیستم تعلیق خودرو که با نام بوش طبق نیز شناخته می‌شود، قطعه‌ای مانند سیبک است که برای اتصال قطعات مختلف این سیستم استفاده خواهد شد؛ ولی تفاوت عمده بین سیبک و بوش در این است که سیبک در جهت‌های مختلف قادر به حرکت بوده، ولی بوش فقط می‌تواند در یک جهت حرکت کند. اگر به بررسی فنی و دقیق‌تر بوش‌ها بپردازیم، خواهید دید که بوش‌ها چه قطعاتی هستند؛ از جنس لاستیک طبیعی یا اورتان که در محل اتصال بین قطعات متحرک سیستم تعلیق استفاده می‌شود. هدف اصلی استفاده از بوش‌ها به‌عنوان نویزگیر برای حذف سروصدا در حین حرکت، حذف لرزش‌ها و تحمل مقداری از ضربات وارده به سیستم تعلیق خودرو به جهت خاصیت لاستیکی این قطعه است. در اینجا لازم است به این نکته اشاره کنیم که یکی از عوامل نشان‌دهنده خرابی بوش‌ها ایجاد سروصدا و لرزش است که نشان می‌دهد بوش طبق آن‌چنان که باید به‌درستی وظیفه خود را انجام نمی‌دهد.

 

 

بوش طبق در سیستم تعلیق چگونه عمل می‌کند؟

علائم خرابی بوش طبق
با توجه به این‌که بوش طبق وسیله اتصال طبق به قطعات دیگر است، افزایش صدا در سمت چرخ‌های جلوی خودرو می‌تواند نشان‌دهنده خرابی بوش طبق یا لق شدن آن باشد.
صدای تق تق در هنگام چرخاندن فرمان نیز می‌تواند از علائم خرابی بوش‌های طبق، سیبک یا قطعات متحرک دیگر در سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو باشد.
لرزش بیش از حد در برخی از قسمت‌ها و انتقال آن به فرمان نیز یکی از دلایل خرابی بوش طبق‌ها است.

بوش طبق در سیستم تعلیق چگونه عمل می‌کند؟

چگونه می توان از خرابی بوش‌های طبق جلوگیری کرد؟
اگر بخواهیم کمی واقع‌بین باشیم باید بگوییم که بوش‌های طبق نیز بر اثر حرکت در جای خود دچار فرسودگی و استهلاک خواهند شد و طبیعی است که پس از مدت زمانی که از عمر مفید آن‌ها سپری شود احتیاج به تعویض بوش‌ها برای بهینه کردن کارکرد خودرو خواهید داشت، ناگفته نماند که برخی از رفتارها می‌تواند عمر این قطعه را اندکی کم یا زیاد کند.

سرویس‌های دوره‌ای مناسب در قسمت سیستم تعلیق خودرو می‌تواند عمر دیگر قطعات را نیز افزایش دهد. به بیانی دیگر می‌توان گفت کارکرد قطعات خراب برروی دیگر قطعات سالم خودرو نیز تاثیرگذار بوده و از عمر مفید آن‌ها به‌طور چشمگیری می‌کاهد. با توجه به افزایش قیمت قطعات خودرو مسئله سرویس و نگهداری خودرو بسیار منطقی‌تر و اقتصادی‌تر خواهد بود.

در هنگام رانندگی از ترمزهای ناگهانی، عبور از ناهمواری‌ها و دست‌انداز‌های خیابان‌ها دوری کنید و با رانندگی آرام‌تر باعث افزایش عمر سیستم تعلیق خودرو و همچنین بوش‌های طبق خواهید شد.

شما میتوانید از طریق تلگرام ایدی mlautoparts یا در اینستاگرام به digi_ghate , mlcommercical ما رادنبال کنید

انواع خودرو : پرابد ، پژو ، تیبا ، ال 90، ماکسیما و.............(ml)

 

آدرس فروشگاه ها:

تهران، میدان امام خمینی ، خیابان امیرکبیر، پاساژ سپهر، برخیابان ، پلاک ۵۳ (G35) .   تلفن های تماس : ۳۳۹۴۳۴۰۰   -  ۳۳۹۲۳۴۰۰  -  ۳۶۹۰۰۴۱۱  -   ۳۶۹۰۰۴۱۳  -  ۳۶۹۰۰۴۱۵  -  ۳۶۹۰۰۴۱۷

تهران، میدان امام خمینی ، خیابان امیرکبیر، پاساژ کاشانی ، طبقه سوم ، پلاک 282 .  تلفن های تماس : ۳۳۹۰۸۸۷۱  -  ۳۳۹۱۱۶۷۲  -  ۳۳۱۱۴۱۷۱   

تهران، میدان امام خمینی ، خیابان اکباتان ، کوچه آهنین ، پاساژ امین ، طبقه دوم ، واحد دفتری A-1 .  تلفن های تماس : ۳۳۹۲۹۰۱۴  -  ۳۳۹۲۸۹۵۹  -  ۳۳۹۴۴۱۵۱  -  ۳۳۹۴۴۱۵۲  -  ۴۰۳۳۰۷۰۹  - ۴۰۳۳۰۶۳۳