استارت دکمه ای و سامانه ورود بدون کلید به داخل خودرو، یکی از مرسوم ترین و جذاب ترین آپشن های خودروهای امروز به حساب می آید. این آپشن که در حال حاضر به صورت پایه و در دسته امکانات اصلی بسیاری از خودرو عرضه می شود، در بازار ایران بسیار پرطرف دار است.
اما همچنان برخی خودروهای وارداتی، مونتاژ داخل و تولید داخل هنوز به استارت دکمه ای مجهز نشده اند که البته تعدادشان هم کم نیست. نبود استارت دکمه ای به صورت رسمی و فابریک روی بسیاری از خودروهای متوسط و ارزان قیمت، باعث شده بسیاری از آپشن فروشان به سراغ عرضه این قطعه بروند. بدیهی است که علاقه بیش تر مشتریان ایرانی به آپشن های بیش تر و تجهیز خودروهای شان، باعث می شود نسبت به خرید این قطعه تمایل نشان دهند، اما از نگاه بسیاری از کارشناسان فنی و همچنین خودروسازان خارجی و داخلی، اضافه کردن استارت دکمه ای به صورت غیر فابریک روی خودروها، کار درست و منطقی ای نیست، زیرا از نگاه آن ها امنیت و ضد سرقت بودن خودرو خلاف تصور بسیاری از مالکان از بین می رود.
توجه داشته باشید که استارت دکمه ای فابریک هیچ گاه ضد سرقت بودن یک خودرو را زیر سوال نمی برد یا عملکرد سیستم های ایمنی آن را نسبت به نمونه کلیدخور کاهش نمی دهد، بلکه در نمونه فابریکی استارت دکمه ای، اطمینان خاطر از ضد سرقت بودن خودرو بیش تر از نسخه سوییچی است.
نقد اساسی بیش تر کارشناسان فنی مخالف با نصب استارت دکمه ای به صورت غیر فابریک یا به قولی اَفتر مارکت این است که هیچ گاه نمی توان قطعه غیر رسمی را به شکل فابریک و رسمی به خودرو اضافه کرد. اما چرا آن ها این دلیل را می آورند؟ برای این مسأله پرسش هایی را از برخی مهندسان خودرو، متخصصان برق خودرو، کامپیوتر خودرو و… انجام دادیم که در نهایت به این نکته ها رسیدیم.
- در بسیاری از موارد استارت دکمه ای غیر فابریک حتی درست و اصولی نصب نمی شود!این روزها هستند شرکت های عرضه کننده استارت های دکمه ای خودرو که به شما تضمین کیفیت و خدمات را می دهند، اما در این میان برخی افراد که شاید تخصص و آموزش کافی را برای نصب این قطعه ندیده اند، به سراغ واردات و عرضه این قطعات آمده اند و با قیمتی مناسب تر از نمونه های قابل قبول تر، خودروی سوییچی شما را به قابلیت استارت دکمه ای و ورود بدون کلید مجهز می نمایند. اما مشکل اصلی این است که آن ها کار نصب این قطعه را با ظرافت انجام نمی دهند و به راحتی به سیستم برق خودروی شما آسیب می زنند. نصب استارت دکمه ای در بسیاری از موارد، می تواند جان راننده را بگیرد. زیرا تنها کافی است که نصاب این قطعه، کم حوصله باشد و به جای اصولی کار کردن، سریع ترین راه و راحت ترین کار را بر اساس فکر خود انجام دهد و براساس اصول و نقشه پیش نرود. در برخی موارد مشاهده شده که نصب استارت دکمه ای غیر فابریک باعث شده هنگام حرکت به ناگاه خودرو خاموش شود و فرمان آن قفل شود. در این حالت هم بیش تر خودروها، ترمزگیری قوی و کنترل خود را از دست می دهند و حتا برخی عملگرهای امکانات ایمنی مانند سیستم کنترل پایداری و کیسه های هوا دیگر به صورت کامل عمل نمی کنند.
پس می توان نتیجه گرفت که شاید نصب استارت دکمه ای کمی آسایش بیش تر را به شما بدهد و برای تان جذاب باشد، اما می تواند با نصب غیر اصولی جان شما را بگیرد. پس پیشنهاد می شود که پیش از خرید این قطعه تحقیقات لازم را انجام دهید و به سراغ فردی مطمئن بروید. این نکته به افرادی توصیه می شود که قصد اضافه کردن استارت دکمه ای به صورت غیر فابریک را دارند و چندان دلایل کارشناسان را برای انجام ندادن این کار قبول ندارند. پس حداقل برای حفظ امنیت و سلامت خودروی خود، به سراغ فردی مطمئن و با سابقه بروید. - بدترین استارت دکمه ای فابریک، بهتر از بهترین استارت دکمه ای غیر فابریک است:از نگاه بسیاری از مهندسان خودرو و برق خودرو، حتا استارت دکمه ای ارزان ترین خودروی اتوماتیک بازار ایران یعنی کوییک و ساینا اتوماتیک به مراتب مطمئن تر و قابل اعتمادتر از بهترین برند استارت دکمه ای غیر فابریک است که روی خودروهای گران قیمت ژاپنی، آلمانی، فرانسوی، کره ای و… نصب می شود، زیرا یک استارت دکمه ای فابریک، تمام امنیت ضد سرقت بودن خودرو را حفظ می کند و از سویی دیگر ایمنی کامل تری را در کنار آسایش بیش تر به مالک خودرو می دهد. در تمام شرکت های خودروسازی، استارت های دکمه ای فابریک، الگوریتم مخصوص به خود را دارند و تمام سامانه های امنیتی آن ها در کامپیوترهای مرکزی خودرو تعریف شده است. از سویی ضریب خطای آن ها به دلیل اتصال یکپارچه به کامپیوترهای خودرو بسیار پایین است و با توجه به هر خودرو، عملکردی به نسبت متفاوت را در این سیستم شاهد هستیم. اما استارت های دکمه ای غیر فابریک، همیشه در سیستم برق خودرو دستکاری را به بار می آورند و برای اتصال کامل به عملگرهای مختلف، برخی سیستم های امنیتی خودروها را دور می زنند و از بین می برند. همچنین با این که می شود استارت های دکمه ای غیر فابریک را بر اساس هر خودرو تا حدی تنظیم کرد، اما متاسفانه برخی از شرکت های عرضه کننده و سازنده این قطعه برای کاهش هزینه ها و زمان، این کار را انجام نمی دهند. بنابراین در نظر گرفتن یک سیستم مشابه برای استارت دکمه ای غیر فابریک و سازگار با تمام خودروها، باعث می شود به مرور زمان به سیستم های برق رسانی اولیه برای آغاز به کار موتور فشار مضاعف وارد شود. حتا اگر فشار زیادتر هم به قطعه هایی همچون استارت، باتری و… نیاید، دستکاری در عملکرد این سامانه های برقی می توانند در کوتاه مدت یا بلند مدت، صدمه هایی را به خودرو وارد کند.