مه ی ما با خط و خش هایی که به دلایل مختلف بر روی خودروی ما ظاهر میشوند آشنایی داریم. آزار دهنده ترین نوع آنها کشیدن نوک کلید بر روی رنگ خودرو تا ساییده شدن درب و گلگیر خودرو به درب پارکینگ است. ساییده شدن سپرها به جدول خیابان و حتی برخورد سبک خودرو با خودروهای دیگر. تمام این موارد عواملی هستند که ظاهر زیبا و بی نقص رنگ خودروی شما را از بین میبرد.گروهی از افراد با خط و خشها کنار میآیند و روز به روز به تعداد خشهای به ظاهر بیاهمیت خودرویشان اضافه میشود که در مقاله های ml به بررسی ان میپردازیم ، در صورتی که گروهی دیگر جهت ترمیم و مرمت آنها هزینههای سنگینی را در صافکاری و نقاشی متحمل میشوند. این هزینهها خود عاملی میشوند تا تعداد افراد بیتوجه به خط و خشها روز به روز افزایش یابد.
آموزش نحوهی خشگیری و قلمگیری :
ابتدا محل خط و خش را کاملا تمیز کنید. از انجایی که رنگ و روغن (چربی موجود در دوده) دشمن یکدیگر میباشند ، پس سعی کنید با مواد شوینده چربی محل خراش را پاک کنید. سپس محل را کاملا خشک و عاری از رطوبت کنید. سعی کنید در محلی قلم گیری کنید که دمای بدنهی خودرو و محیط حدودا ۲۵ درجه سانتی گراد باشد. حتما از قلم خش گیری استفاده کنید که تمام خواص لازم برای ترمیم رنگ را داشته باشد نه اینکه تنها خاصیت همرنگی.
با توجه به محل خط بر روی بدنه خودرویتان به گونه ای بایستید تا کنترل کامل در هنگام پر کردن خراش را توسط قلم خش گیر داشته باشید. سپس با ظرافت کامل و حوصله خراش را از رنگ داخل قلم پر کنید .
پیش از خشک شدن کامل اقدام به اجرای دوبارهی رنگ نکنید زیرا باعث خراب شدن ساختار رنگ در حال خشک شدن می شوید . رنگ موجود در قلم خشگیر ایران خودروان ساختار ملکولی اش به صورتی طراحی شده که در اتمام خشک شدن همانند سطح آب ، سطحی صاف و یکدست را پدید می اورد با دوباره برگشتن ر روی رنگ خیس مانع از انجام این خاصیت نشوید.
پس از خشک شدن بعد از ۵ دقیقه (در دمای بالای ۲۵ درجه سانتی گراد) میتوانید نواقص کار خودرا ترمیم کنید و سپس دوباره منتظر خشک شدن رنگ بمانید. بعد از اتمام کار ترجیحا ۲۴ ساعت صبر کنید تا مغز رنگ کاملا خشک شود سپس با استفاده از پولیش مخصوص تفوتهای جزئی را بر طرف نمایید. پولیش را به وسیله ی تکه ای پنبه آنقدر بر روی محل ترمیم بکشید تا سطحی براق و یکدست نسبت به رنگ بدنه را بدست اورید. (برامدگی های حاصل از قلم گیری توسط پولیش از بین میرود)