پیشرانه دیزلی بهتر است یا بنزینی؟
اگرچه که مشوقهای مربوط به مالیات و پارکینگ بسیاری از مردم را به فکر خرید خودرویی الکتریکی و هیبریدی انداخته اما پیشرانههای بنزینی و دیزلی هنوز هم نیروبخش تعداد زیادی از خودروها هستند.
از منظر اقتصادی و بهای پرداختی و همچنین محدودهی حرکتی، هیبریدها و خودروهای الکتریکی شاید خیلی گرانتر و با محدوده حرکتی پایینتری باشند. آیا یک خودروی دیزلی کممصرف میتواند یک راهحل جذاب برای حل این مسئله باشد؟ شاید هم یک خودروی بنزینی ارزان برای رانندگی در شهر کفایت کند.
با 30 درصد مصرف سوخت بیشتر پیشرانههای بنزینی میتوان این انتظار را داشت که با خودروهای بنزینی دفعات زیادتری را باید به جایگاه سوخت مراجعه کنید.
اخیراً بهای سوخت گازوئیل در انگلیس کاهش چشمگیری داشته و هر دو سوخت تقریباً بهای یکسانی دارند. این یک مزیت بسیار چشمگیر برای رانندگان خودروهای دیزلیای است که پیشازاین بهای بالاتری را پرداخت میکردند.
مالیات جادهای دیگر موضوعی است که خودروهای دیزلی در آن میدرخشند. خودروهای دیزلی آلایندگی کمتری داشته و بنابراین مالیات کمتری را نیز پرداخت میکنند. برخی خودروها نظیر فولکس پولو با پیشرانه 1.4 لیتری TDI آلایندگی بسیار کمی داشته و بنابراین از پرداخت مالیات معاف است.
با فشارهایی که هر روز از جانب قوانین مربوط به آلایندگی و مصرف سوخت وارد میشود سازندهها مجبورند که زمان بیشتری را برای توسعهی پیشرانههای دیزلی پاکتر صرف نمایند. این هزینه متأسفانه از مشتری دریافت میشود و خودروی دیزلی جدید گرانتر از نمونهی بنزینی است.
اگر فکر میکنید که هزینههای سواری ارزانتر این اضافه پرداخت را جبران خواهد باید بگوییم که در اشتباه هستید. برای مثال با انتخاب ب ام و 320d بجای 320i باید بیش از 130 هزار کیلومتر را با نمونه دیزلی رانندگی کنید تا مزیتهای آن نسبت به پول پرداختی جبران شود. اگر برنامهای برای نگهداری طولانیمدت خودروی دیزلی ندارید پس به این ترتیب شاید نمونه بنزینی انتخاب بهتری باشد.
خودروسازها سخت در حال کار بر روی این دیدگاه قدیمی که پیشرانههای دیزلی پر سر و صداتر، دودزا و آلاینده هستند میباشند و چنین امری شاید در دنیای کنونی بیشتر امری تجاری جلوه کند. یکی از بزرگترین خبرها در این مورد به رسوایی دیزل گیت فولکسواگن مربوط میشد.
باید خاطرنشان کرد که این مسئله در حال حاضر تنها خودروهای یورو 5 را تحت تأثیر قرار داده و مدلهای یورو 6 در امان هستند بنابراین خریداران نباید نگران باشند که خودروهای آنها آلایندگی زیادتری نسبت به تبلیغات گفته شده دارد.
اگرچه که تصمیمگیری بین پیشرانههای دیزلی و بنزینی هیچگاه آسان نبوده اما این تقابل باعث شده که هر نسل از پیشرانهها توسط خودروسازان بهبود یابد.
به عنوان یک مصرفکننده ما با پیشرانههای مختلف در شرایط متفاوتی روبرو هستیم. اگر شما معمولاً فواصل زیادی را طی میکنید و خودرویی پالایش شده میخواهید که در هر چند کیلومتر شما را مجبور نکند که سوختگیری نمایید، شاید پیشرانه دیزلی انتخاب بهتری باشد.
اگر به دنبال صرفهجویی کلی در هزینههای مالکیت بوده و نمیخواهید که خودرویتان را برای مدت طولانی نگهداری کنید، پیشرانهی بنزینی احتمالاً انتخاب بهتری خواهد بود. خودروهای بنزینی همچنین سنخیت بیشتری با طرفداران رانندگی
انواع خودرو : پراید, پژو, مزدا ,۳۲۳, ماکسیما, ال ۹۰, تیبا, ریوو.............. ml
شما میتوانید ازطریق تلگرام mlautoparts یا در اینستاگرام به digi_ghate , mlcommercicalما را دنبال کنید